taxpappa.blogg.se

Humor och allvar i en ljuvlig symbios

Bara banjon som fattades 😳

Publicerad 2022-04-19 07:45:02 i AllmÀnt,

(null)

Del 1.

Jag har arbetat med klÀder i butik i stort sett hela mitt liv. VÀgen har varit lite krokig hÀr och dÀr men hÀr kommer en liten summering av min "karriÀr". MÄste passa pÄ att lite sjÀlvgott sÀga att ofta har jobben sökt mig och inte tvÀrtom och det Àr jag stolt över. (och stÄr för)

Min allra förstaste kontakt med modevĂ€rlden var i sjunde klass och vi hade vĂ„r första praovecka. Jag hamnade i en liten mycket exklusiv butik i KungsmĂ€ssan som hette Jazzgossen. SVÅRT 80-tals mode med axelvaddar som tvingade folk att gĂ„ genom dörrar sidledes. Denna enda vecka satte igĂ„ng nĂ„got i mig. Bland vackra skor och dyrbara kostymer kĂ€nde jag mig  hemma pĂ„ nĂ„got underligt sĂ€tt. 

PĂ„ gymnasiet dĂ€r jag gick Handel & Kontor (Ă€ven kallad "klipp och klistra) hade vi lĂ€ngre praktik med tvĂ„ hela dagar per vecka. Jag hamnade Ă€nnu en gĂ„ng i KungsmĂ€ssan, det dĂ„ ganska modesta köpcentrat i metropolen Kungsbacka. 

AffĂ€ren hette Ritz Man shop och var vĂ€ldigt "rĂ€tt" pĂ„ den tiden. Kan nĂ€mna att som butiksmusik anvĂ€nde vi en grammofonspelare med vinylskivor som man var tvungen att springa och vĂ€nda pĂ„ stup i kvarten. De midjekorta kavajerna stod som spön i backen och viscose var materialet framför allt. HĂ€r började min egna personliga stil att ta form och hĂ€r köpte jag mitt första riktigt dyra plagg. En skjorta ifrĂ„n The Shirt factory - by LinnĂ©a Brown, Det var en svartvit schackrutig skapelse i naturligtvis viscose. Den kostade 850 kr DÅ! Det var ju hutlöst mycket pengar pĂ„ den tiden men jag hade den vĂ€ldigt lĂ€nge.

Efter studenten skulle jag rycka in i det militÀra men i glappet fick jag ett halvÄrs praktik pÄ BK i Göteborg. BK stod för BeklÀdnads Kompaniet och var H&Ms lyxiga butik, den har gÄtt i graven sedan lÀnge. DÀr fick jag arbeta med Ingrid Larm, en oerhört parant och stram kvinna med enorm kompetens. Hon lÀrde mg allt jag kan om material, röster och passform. Henne Àr jag evigt tacksam för detta.

Efter lumpen var det dags att söka arbete pĂ„ riktigt. Jag har aldrig varit feg för att jobba sĂ„ jag ramlade in i bĂ„de restaurangbranschen och Ă€ldrevĂ„rden under tiden. En dag fick jag nys om att ett helt nytt klĂ€dmĂ€rke med ett helt nytt koncept skulle öppna i Sverige och lĂ€gligt nog pĂ„ gamla KungsmĂ€ssan. Jag sökte och fick jobbet  och stod plötsligt i Massimo Duttis allra första butik i Sverige. Efter ett tag öppnades Massimo Duttis flagshipstore i Göteborg och jag följde med. DessvĂ€rre var min tjĂ€nst inte heltid pĂ„ papperet Ă€ven om det oftast drygade ut sig med extratimmar. Det fanns en butik pĂ„ Kungsgatan dĂ€r jag brukade köpa klĂ€der. Gillblads, ett gammalt anrikt varuhus som med tiden krympt ner till tvĂ„ vĂ„ningar. Med mĂ€rken som Armani, Tiger och Dolce Gabbana kĂ€ndes det spĂ€nnande att söka jobb dĂ€r Ă€ven om inredningen sett sina bĂ€sta dagar. DĂ€r stannade jag i flera Ă„r bortsett frĂ„n en kort traumatisk upplevelse dĂ€r jag blev headhuntad till ett familjeĂ€gt företag med tvĂ„ butiker. Snickrad antog jag erbjudandet men hade jag vetat det jag vet idag hade jag sprungit skrikande mot bergen. De var tydligen ökĂ€nda. Fy för familjestyrt, det var bara banjon som fattades. Ett desperat samtal och sĂ„ var jag tillbaka pĂ„ trygga Gillblads. 


Del 2 kommer inom kort 😀

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela