taxpappa.blogg.se

Humor och allvar i en ljuvlig symbios

Drottningen möter kungen av NK 😎

Publicerad 2022-04-11 21:10:58 i AllmÀnt,

(null)

Jag har arbetat pÄ NK Nordiska kompaniet i mÄnga Är. Dels i Göteborg och pÄ senare tid i Stockholm. Det Àr nÄgot unikt med att jobba pÄ NK för Àven om man jobbar för en utomstÄende leverantör sÄ har man alltid en vÀldig samhörighetskÀnsla, NK andan. Man (Ätminstone jag ) kÀnde stolthet över att representera detta anrika varuhus och gjorde alltid mitt bÀsta för att vara en vÀrdig ambassadör.

 Det brukar ofta hĂ€nda bĂ„de det ena och det andra pĂ„ de stora varuhusen, inte alltid roliga, men det blir sĂ€llan trĂ„kigt. 

En dag pÄ NK Göteborg, det var ingen mÀrkvÀrdig dag utan mer som en sketen tisdag i september sÄ uppstod plötsligt en mÀrklig stÀmning i varuhuset. Luften liksom vibrerade av spÀnning och förvÀntan. NÄgot var i görningen. Plötsligt uppenbarade sig klasar av uniformerade poliser precis överallt. De placerade strategiskt ut sig pÄ varje vÄningsplan och sÄg vÀldigt polisiga ut. Vi i personalen hade ingen aning om vad som pÄgick och spekulationerna gick höga mellan avdelningarna . Efter en stund kommer en oerhört pÄpassad Àldre skinntorr utlÀndsk kvinna klÀdd i en elegant byxdress. Efter lite luskande fÄr vi veta att det tydligen Àr drottningen av LÄngtbortistan (eller vad det nu var, nÄgot land i Mellanöstern iallafall)

Det förvĂ„nade mig lite över all denna rigorösa sĂ€kerhet, vad kan inte detta ha kostat? Hade det inte varit smartare att köra mer limousinen till varumottagningen lite diskret, klĂ€ pĂ„ kĂ€rringen en slöja eller liknande och lĂ„ta henne vandra omkring pĂ„ egen hand och leta efter billiga trosor  medan man höll koll pĂ„ avstĂ„nd. Jag kan garantera att inte en kĂ€ft hade vetat vem det var.


En annan gĂ„ng, ocksĂ„ i Göteborg sĂ„ gick larmet mitt pĂ„ en lördag. Vakterna utrymmer hala varuhuset och vi i personalen beger oss bort till brunnsparken, nĂ„got kvarter bort, dĂ€r vi hade uppsamlingsplats. Alla kunder samlades utanför stora entrĂ©n pĂ„ Östra Hamngatan, inte jĂ€ttesmart ifall det hade varit en bomb. Min chef, Claes Ströby var en vĂ€ldigt kaxig man. Antigen gillade man honom eller sĂ„ gjorde man det inte. Jag gillade honom. Han ringde helt kallt till vakterna ifrĂ„n sitt stora kontor pĂ„ de övre vĂ„ningarna och frĂ„gar om det Ă€r brandlarm eller bomblarm? 

-Vad spelar det för roll? skriker vakten, du mÄste ut i viket fall!

-Jo men ifall det Ă€r brandlarm sĂ„ GÅR jag ut och ifall det Ă€r bomblarm sĂ„ SPRINGER jag.

Tycker det var lite roligt. Nu visade det sig att det var som oftast falsklarm och de ibland inte alltför smarta vĂ€ktarna gĂ„r ut till den samlade otĂ„liga folkmassan utanför. 

-Det var falskt larm, ni kan gÄ in igen, sÀger vaktmÀnniskan och hundratals kunder börjar strömma in i ETT HELT TOMT varuhus. Alla vi i personalen stÄr ju skitlÄngt bort och betraktar detta. Snacka om julafton för snattare, inte en enda sÀljare pÄ bokstavligt talat 500 meter. Mest panik fÄr kvinnorna frÄn kosmetiken som ligger i entreplan. De sÀtter av skrikande som skenande antilooper pÄ sina höga klackar för att hinna genskjuta klungan med kunder som redan hade hunnit fram till den första rulltrappan. LÄt oss sÀga att vakterna fick det hett om öronen efterÄt.

 NK andan saknar jag verkligen, det var en osynlig samhörighet som bara fanns dĂ€r. 

NĂ€r jag nĂ„gra Ă„r senare arbetade pĂ„ Åhlens city som faktiskt Ă€r ett enda varuhus var det precis tvĂ€rtom. Det var ingen samhörighet överhuvudtaget, det var vi och dom. Leverantörer mot ÅhlensanstĂ€llda med helt olika förmĂ„ner. Synd faktiskt. Det kĂ€nns viktigt att kĂ€nna tillhörighet om man verkligen skall lĂ€gga ner sin sjĂ€l och hjĂ€rta i sitt arbete. 

Fast det Àr klart, alla Àr ju olika


Kommentarer

Postat av: Robert

Publicerad 2022-04-12 12:04:38

Andan Àr snorviktig. NÄgra av mina nÀrmaste vÀnner som jag umgÄs med Àn i dag, trÀffade jag pÄ ett jobb jag hade för 35 Är sedan. Vi hittade varandra i en sund och kul företagskultur dÀr vi alla var stolta och hade kul.

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela