taxpappa.blogg.se

Humor och allvar i en ljuvlig symbios

Friends 4 ever

Publicerad 2022-03-17 08:14:52 i Allmänt,

(null)

Det var herrens år 1988 och jag gick på Lazars dansskola i Göteborg.

En kväll stod hon bara där, den vackraste flicka jag sett. Blont lockigt hår, gröna ögon och med en förtrollande utstrålning. Jag bokstavligen slog mig fram för att få dansa med henne när det vad dags att bjuda upp. Gjorde något misslyckat försök att bjuda ut henne på typ Liseberg men det hade jag absolut inget för. If you can´t beat them, join them, tänkte jag och satte genast  på mig vänskapshatten.

Nu över trettio år sedan är hon en av mina allra bästa och närmaste vänner och jag kan med säkerhet säga att vi inte varit ovänner en enda gång.. 

Ungefär tjugo år efter att vår vänskap startat var jag på väg till New York på egen hand för andra gången. När jag berättade det för min vän utbrast hon direkt: -Jag hänger på!

Blev både glad och häpen över att plötsligt få sällskap så jag gav henne alla detaljer om min resa som jag bokat ett par veckor tidigare. Det som hände under dessa dagar i New York är helt otroliga och man vågar knappt tro att det är sant men jag garanterar att allt är helt korrekt.

Jag hade som sagt varit i New York ett par år tidigare och hade bokat samma hotell som både var prisvärt och låg mycket bra till, typ bakom Waldorf Astoria.

Min vän bokade samma hotell och även en biljett till samma Broadwayshow som jag redan införskaffat veckor tidigare. Det är nu magin börjar hända. Hotellet vi bor på är typ 15 våningar högt. Vad är oddsen att vi hamnar på samma våning, fyra dörrar bort från varandra när vi bokat med veckors skillnad? När vi en kväll begett oss till teatern på Broadway för att se Spamalot, (Monty Pythons musikal) skiljs vi åt i foajén och bestämmer att vi ses typ i baren efter föreställningen eftersom vi hade olika sittplatser. Döm om min förvåning när efter att jag satt mig på min plats känner hur någon knackar mig på axeln. Min vän har fått platsen precis bakom min, ofattbart. Men magin slutar inte där. Vi hade en annan dag bokat en helikoptertur över Manhattan som var så ohyggligt dyr att vi hade i princip råd bara att lyfta och landa. När vi står och väntar på vår tur kommer en människa som har hand om bokningarna och säger med låg röst:

-Ni kommer att åka tillsammans med det där sällskapet (pekar på en liten grupp på fyra personer) men de har betalt för den långa (skit-jävla-dyra) turen så säg inget till dem så kan ni åka med för samma låga pris som ni redan bokat. Vi nickade ivrigt, neg av tacksamhet och bara gapade.

En kväll när vi spankulerade omkring på stan stannade plötsligt en stor svart Mercedes intill oss och en ung man kliver ut på förarsidan. 

-Hej säger han glatt. Ni ser så fina och trevliga ut, er vill jag köra.

Det visade sig att han just höll på att starta upp en Town car service, en lyxigare version av taxi (rekommenderas) Så från den kvällen kunde vi åka ståndsmässigt till rabatterat pris och han dök upp nästan direkt när vi ringde. En annan kul sak som hände när vi gick på gatan en förmiddag. En stor brandbil kommer körande i långsamt tempo intill oss. Brandmännen börjar vissla och klappa händerna uppskattande åt min vän som med ens blir rosenröd i ansiktet. Kändes som man var med i en film. Jag trängde undan en impuls att knäppa i luften med fingret och ropa: -Back off bitches, she´s with me, men avstod lyckligtvis. Såhär i efterhand kunde det varit lite kul. Det sista surrealistiska inträffade när vi en dag går omkring i Financial District och stannar framför en gigantisk skyskrapa med en brutalt stor kristallkrona i lobbyn. När vi står där och tittar kommer dörrvakten eller dörrvärden ut. -Hej, säger han. Vill ni se några lägenheter? Vi har visning just nu. Vi tackar förvånat ja och följer efter mannen in. 

-Vänta här så ringer jag ner en mäklare, säger han.

Det visar sig att hela den enorma bygganden just genomgått en total renovering och var helt designad utan Philip Starck. Helt galet att gå omkring och titta på så extremt flotta (och dyra) lägenheter med en privat mäklare.


Denna resa kommer jag aldrig att glömma och aldrig uppleva något liknande igen. Min vän lever nu med en fantastisk och trygg man, några bonusbarn samt en egen dotter som är mitt inofficiella gudbarn. Jag är så tacksam att jag fått ta del av hennes vänskap i alla dessa år. Hoppas det blir många till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela