taxpappa.blogg.se

Humor och allvar i en ljuvlig symbios

Smiska dem med rabarber

Publicerad 2022-05-08 14:48:37 i Allmänt,

(null)

Nu börjar måttet bli rågat och skam går på torra land. Har kultureliten egna regler hur svenska språket får brukas. Jag och många med mig har redan förfasats över hur många yngre redan misshandlar "egentligen" till det fasansfulla: "egengtligen" eller det ännu värre: "egengktliken". Däremot finner jag det märkligt att ett annat ord släpas i smutsen fast nu av mestadels äldre och gärna skriftlärda och kulturellt bevandrade. Ordet är: "intressant" som alltför ofta uttalas: "intressangt" eller det ännu värre: "ingtressangt". 

DET ÄR INGET "G" I ORDET! 

Det verkar dessutom som att detta felaktiga användande blir grövre desto finare man anser sig vara. Att ingen opponerar sig i kultursofforna får mig att häpna. Jag vill ställa mig upp och skrika "NEJ" samtidigt som jag smiskar dem med en omogen rabarber. 

Puh, nu är det sagt. Tar en kopp kaffe för att lugna mig lite. 

Om ni har någon i er omedelbara närhet som begagnar sig av detta ofog så fram med rabarbern och hälsa från mig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela