taxpappa.blogg.se

Humor och allvar i en ljuvlig symbios

Skjortan försökte strypa mig

Publicerad 2022-05-19 10:07:42 i Allmänt,

(null)

Jag har typ alltid använt skjorta. Både i jobbet samt även när jag varit ledig eller varit ute för att rulla hatt. 

Som mest hängde det närmare 95-100 skjortor i min garderob. I samband med detta blev jag även en jävel på att stryka. (Det var ett av min mormors favoritskämt, "Går även omkring och stryker) Eftersom jag hade en sådan mängd plagg så tvättade jag inte så ofta så när det väl var dags kunde jag lätt köra 12 maskiner på en dag. Då är jag alltså ensam, inga läskiga barn eller sambo. 

När väl skjortorna torkat uppe på torkvinden, som bekvämt nog låg endast en trappa upp eftersom jag bodde högst upp, var det tid för stryk. Det var ett imponerande skjortberg som tornade upp sig i soffan så det var bara att ladda dvd-spelaren och sätta igång. Mitt rekord när det gäller att stryka en hel skjorta med manschetter och allt är ca 48 sekunder. Man kan enkelt säga att tiden har ändrats något sen jag blev ofrisk. 

På grund av min pump med slang som går rakt in i magen har det tyvärr blivit stört omöjligt med instoppad skjorta. Därför har mitt T-shirtlager utökats markant. 

Idag hände det något märkligt. Jag kom på att jag hade en förlängningsslang till min pump vilket skulle innebära att jag skulle kunna ha pumpen i en midjeväska istället för att ha den fastspänd på sidan av magen. Med lite oroligt pillande (jag tycker inte om att mixtra med mediciner och dylikt) fick jag slangen på plats. Jag strök en vit skjorta för det är något av det snyggaste jag vet i sin enkelhet. Vit krispig skjorta, slitna jeans och överjordiska skor, alternativt en snygg sandal om vädret och pedikyren tillåter. Minns 2001 när Dolce&Gabbana byggt hela sin kollektion på den looken. Det var så snyggt att jag föll avsvimmad till golvet varje gång jag öppnade katalogen.  (nästan)

Kände mig lite lätt ängslig eftersom det var första  gången jag testade en ny variant. Dessutom hade jag inte burit skjorta sedan Eldkvarn brann. 

Det var varmt i lägenheten och jag började svettas. Samtidigt började demon-barnen vägg i vägg som alltid att gallskrika. Stressen steg som en överfylld ballong och  jag kände hur paniken började byggas upp i min kropp. Plötsligt kändes det som att jag höll på att kvävas. Skjortans bomullstyg klistrade sig fast mot min svettiga rygg likt fjortisar på Justin Bieber och det kändes mer och mer som en tvångströja. Oron över den nyinkopplade slangen samt det för mig nu främmande och ogästvänliga materialet mot min kropp exploderade i en vad jag skulle tro mest liknade en panikattack.

 Jag bokstavligen slet av mig skjortan med en frenesi som hade gjort även den mest luttrade chippendale-killen grön av avund. När äntligen skjorthelvetet var avlägsnat började pulsen sakta sjunka och jag föll utmattad ner på sängen.  

Märkligt hur något som tidigare varit en självklar del av min vardag nu plötsligt blivit en ondskefull fiende. 


Kommentarer

Postat av: Anette

Publicerad 2022-06-13 21:57:25

Jag vill börja med att be om ursäkt då jag både skrattar högt åt din så -trots pågående strypning - levande beskrivning av uppkommen situation. Dessutom får jag upp en film i mitt huvud av hur detta kan ha sett ut och även en luttrad Chippendaling lär välkomna ett insidertips!
Gött jobbat Ulf! 🤩

Postat av: Håkan

Publicerad 2022-06-28 09:35:24

Där har någon av oss fått olika gener. Jag kan inte stryka en skjorta, en helt omöjlig uppgift. Länge leve Kemtvätten. Där tvättas synden och såsfläckarna bort och man får skjortan inplastad, skuldfri på galge.
Verkar inte helt ofarligt att stryka heller.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela