taxpappa.blogg.se

Humor och allvar i en ljuvlig symbios

Cheferna från helvetet

Publicerad 2022-04-23 03:57:00 i Allmänt,

(null)

Del 2

Tillbaka på Gillblads kändes det som att komma hem. Det kändes till och med som att jag aldrig lämnat utan mer varit tjänstledig. Det var en väldigt familjär stämning. Damerna på kappavdelningen, sömmerskorna och alla andra. Det var lugnt och tryggt, ibland kanske lite för mycket för en rastlös kille med ambitioner. 

Jag hade sneglat på butiken X som var en av de flashigaste i Göteborg och låg verkligen på ett AA läge. Även om jag trivdes jättebra ville jag ha lite mer action och pröva mina vingar. Gick in och pratade med ägarna så fort jag fick möjlighet och snart blev vi tjenis och du med varandra. 

Kommer inte riktigt ihåg om de frågade mig eller om jag frågade dem först men jobb fick jag.


Butiken ägdes och drevs utan två medelålders män, vi kan kalla dem "Rulle" och "Ralf". Väl inne bakom kulisserna anade jag att allt inte stod rätt till bakom den välputsade fasaden. När det skulle bjudas till fest så sparades det verkligen inte och båda herrarna körde omkring i vräkiga stora lyxbilar (Såå bra gick det inte för butiken)

Eftersom jag aldrig varit förtjust i eller uppmuntrat fiffel och båg utan alltid velat ha ordning och reda och rent mjöl i påsen så tog det inte länge förrän relationen mellan mig och de andra härsknade. Det fanns en något yngre kille anställd men han hade näsan så långt upp i chefernas bakdelar att man inte kunde skilja var han började och de slutade. "Rulles" vuxna barn brukade jobba extra på helger (svart) och det är inte min plats att ha synpunkter på vad han gör med sin affär men det är enormt svårt att förklara för en kund varför det ligger cigarettpaket och kvitton från Gbgs nattliv i den "nya" kavaj han just provar. Sonen använde butiken som sin privata garderob. Situationen blev mer och mer infekterad och man skulle kunna kalla det ren och skär mobbing. 

Till exempel hörde jag en gång hur "Rulle" står i kassan med någon bekant kund och pratar om min sexuella läggning och hånskrattar. Jag är inte den som brukar tillrättavisa överheten men nu hade det gått över gränsen. Jag sa så skarpt jag förmådde att jag skulle uppskatta om inte min läggning diskuterades överhuvudtaget. Om jag ville att någon skulle veta så var jag fullt kapabel att göra det själv. 

Någon ondskefullt tändes i "Rulles" ögon och han sa med iskyla i rösten:  -Jaså, då skall du ge fan i att stå och flåsa utanför provrummen när kunderna provar!


Om jag hade för intention att "smygflukta" hade jag hållit till i gymmets omklädningsrum, garanterat bättre utdelning.

Till slut höll det inte längre. En morgon när jag kom till jobbet märkte jag att det låg en märklig stämning i luften. Mycket riktigt, efter en stund kommer både "Rulle och "Ralf" fram till mig med allvarliga uppsyner. 

Jag fick sparken! Motivationen var att de TYVÄRR inte hade råd att ha mig kvar på grund av sviktande försäljning. Jag visste exakt hur det låg till med svartarbete och Sience Fictionbokföring.


För första gången i mitt liv sedan jag slutade skolan var jag arbetslös, men istället för att bli ledsen blev jag arg. Man behandlar inte mig såhär så när det var lunch marscherade jag med bestämda steg rakt upp till NK Herr och bad att får prata med någon ansvarig. Fick träffa inköpschefen Ulric. Jag mer eller mindre slog näven i bordet och befallde:

-Jag har just fått sparken på orättvisa grunder och behöver ett jobb NU! Inköpschefen blev ganska paff över min rättframhet men jag var desperat. Jag fick några dagar senare träffa högste chefen Claes och inom kort var jag NK anställd. Det var en underbar känsla att gå fram till "Rulle" och "Ralf" och säga att idag är min sista dag, jag börjar på NK imorgon.

Efter ca ett år på NK hade jag ett samtal med chefen och då kom vi att tala om butik X. Då fick jag höra att när NK chefen ringt butik X som just gett mig sparken för referens hade de totalsågat mig. Tack och lov var Claes en intelligent man och anade ugglor i mossen.

Hade gett mycket för att se deras ansikten när jag några år senare blev utnämnd till NKs bästa säljare. 

 Butik X är sedan länge stängd  (goes around, comes around) Vad som blev av "Rulle" och "Ralf" har jag ingen aning om och har inget intresse att ta reda på det heller.

Det enda som är värt att minnas av denna tid var att både Göteborgskravallerna OCH 9/11 hände under min tid där. 


Kanske försökte universum säga mig nåt…






Kommentarer

Postat av: calle

Publicerad 2022-05-29 22:49:02

Härliga typer det där!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela